Przejdź do treści głównej

Magiczna moc kwasów Omega-3

Magiczna moc kwasów Omega-3

Mówi się, że ryby są zdrowe i powinny być stałym elementem naszej diety. Ale czy wszystkie? I dlaczego są zdrowe? Czy należy sięgać po ryby chude, czy skusić się na rybę tłustą?

Na pewno Państwo często zadajecie sobie te pytania. A odpowiedź jest w gruncie rzeczy prosta – sięgajmy jak najczęściej po ryby morskie, zwłaszcza te bogate w kwasy Omega-3.

Kwasy Omega-3 należą do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Ich regularne spożywanie ma wpływ na pracę serca i układ krwionośny. Japończycy, którzy należą do czołowych światowych konsumentów ryb, są jednym z najdłużej żyjących narodów. Jak działają kwasy Omega-3?

Moc kwasów Omega-3

  • W profilaktyce miażdżycy kwasy Omega-3  zmniejszają poziom trójglicerydów we krwi, przez co poprawiają funkcjonowanie naczyń krwionośnych, zapobiegają zakrzepom oraz regulują pracę serca.
  • Zmniejszają ryzyko złośliwych zaburzeń rytmu serca, w tym komorowych zaburzeń rytmu serca o 40%.
  • Podnoszą poziom HDL, czyli „dobrego cholesterolu”.
  • Wpływają na rozwój umysłowy dziecka – już od pierwszych dni życia płodowego, co ma ścisły związek z kondycją matki – na rozwój mózgu decydujący wpływ mają właśnie kwasy Omega-3.
  • Są polecane w profilaktyce nowotworowej, zwłaszcza u kobiet, w profilaktyce nowotworów piersi.
  • Mają również pozytywny wpływ w leczeniu depresji, schizofrenii, choroby Alzheimera i niektórych typów nadaktywności.
  • Doskonale wpływają na zmęczoną zimą kondycję i mają wpływ na poprawę samopoczucia.
  • Omega-3 wpływają na zmniejszenie insulinooporności przez co zmniejszają ryzyko powstawania otyłości brzusznej.

Łosoś norweski jest rybą o bardzo wysokiej zawartości kwasów Omega-3. Dzienne zapotrzebowanie człowieka wynosi 1 -1,5 g. Aby je zaspokoić powinniśmy w tygodniu zjadać 2 porcje tej ryby.

Pamiętajmy też, że kwasy Omega-3 zawarte w mięsie łososia są lepiej przyswajane przez organizm ludzki niż dostarczane w formie tabletek.

Łosoś ponadto jest cennym źródłem witamin A, D, E i B oraz pierwiastków: cynku, selenu, potasu i jodu.

Dlatego smaczny, a jednocześnie pożywny, łosoś norweski zasługuje na stałe miejsce w codziennym jadłospisie przez cały rok. Można go jeść w dowolnej formie – surowego, wędzonego lub poddanego obróbce termicznej – w żadnej postaci nie straci swoich cennych właściwości.