Przejdź do treści głównej

Zdrowsze nawyki żywieniowe

Zdrowsze nawyki żywieniowe
Fotograf: Ingvar Eriksson

Chcesz żyć zdrowiej? Najlepszy nawyk, jakiego możesz nabrać, to jedzenie większej ilości ryb i owoców morza. Da Ci to zastrzyk składników, których potrzebujesz na co dzień, niezależnie od tego, co robisz.

Wiele osób postanawia zmienić styl życia na zdrowszy. Bez względu na to czy chcesz zacząć od jutra czyod nowego roku, rozpocznij od znalezienia w codziennym menu więcej miejsca dla ryb i owoców morza.

  • W porównaniu z wieloma innymi produktami, ryby i owoce morza to  żywność niskotłuszczowa, także ryby zwane tłustymi. Zawierają one zdrowe tłuszcze nienasycone, których powinniśmy sprożywać więcej, niż mamy w zwyczaju. Dlatego większa ilość ryb i owoców morza na naszym stole to dobry sposób na osiągnięcie wymarzonej wagi.
  • Ryby i owoce morza zawierają prawie wszystkie ważne składniki odżywcze potrzebne Twojemu organizmowi. Jedynie węglowodany i witamina C nie wchodzą bezpośrednio w skład ryb i owoców morza, spożywasz ich jednak dużo w dodatkach takich jak ziemniaki, chleb oraz warzywa.
  • Posiłek na bazie ryb lub owoców morza zapewni Ci zatem wszystkie zdrowe składniki, których potrzebuje Twój organizm. Nie jest więc trudno zrozumieć, dlaczego zaleca się nam jedzenie ryb i owoców morza dwa – trzy razy w tygodniu. Wypróbuj przepis na łososia z zapiekanymi warzywami, wspaniałe danie na co dzień. Wstaw warzywa do piekarnika na czas, gdy będziesz nakrywać do stołu i smażyć rybę.
  • Zdrowe nawyki żywieniowe to nie tylko produkty, ale także nowe nawyki w kuchni. Kiedy smażysz rybę, olej do smażenia lub masło klarowane lepiej przysłużą się Twojemu sercu, niż margaryna. Nie potrzebujesz wiele śmietanki kremówki, aby przyrządzić dobry, gęsty sos do codziennych posiłków. Bulion rybny i trochę chudej śmietany nadającej się do gotowania świetnie ją zastąpią.
  • Posiłek z ryb z dodatkami takimi jak ziemniaki, ryż lub chleb da Ci siłę i energię dzięki swoim białkom i dobrym węglowodanom oraz małej zawartości tłuszczu. W ten sposób otrzymujesz bardziej regularne dostawy energii niż z dużych ilości cukrów i tłuszczów nasyconych. Dobrze to wiedzieć także w przypadku, gdy potrzebujesz na co dzień więcej energii do treningu lub wykonywania zwykłych czynności.
  • A jeśli ćwiczysz, ryby i owoce morza powinny stanowić integralną część Twojej diety. Są mianowicie bogate w białka - budulec ciała. Spożywając ryby lub owoce morza po wysiłku, uzyskujesz maksymalny efekt treningu. Po ćwiczeniach zjedz rybę - dostarczy Twoim mięśniom składniki, których potrzebują do nabrania siły.