Przejdź do treści głównej

Spożycie ryb i ciąża

Spożycie ryb i ciąża
Fotograf: Alexey Gorbunkov

Spożywanie ryb podczas ciąży wpływa na zwiększycie zdolności poznawczych przyszłego dziecka i zmniejsza ryzyko zapadnięcia na depresję pourodzeniową.

Zwiększone zapotrzebowanie na kalorie to normalne zjawisko w czasie ciąży. Konsumpcja  ryb w tym okresie jest szczególnie zalecana zarówno dla matki jak i dziecka:

  • Spożywanie ryb w okresie ciąży zmniejsza ryzyko zapadnięcia na depresję pourodzeniową. W ciągu ostatnich miesięcy ciąży kwasy tłuszczowe -3 DHA i EPA są pobierane z organizmu i przekazywane do mózgu dziecka. Badania dowiodły, że kobiety w ciąży, które spożywały więcej kwasów tłuszczowych z grupy Omega -3 były mniej podatne na zapadanie na depresję pourodzeniową. Poprzez regularne spożywanie tłustych ryb takich jak łosoś, pstrąg, śledź lub makrela możecie zwiększyć ilość tych kwasów. Warto pamiętać, że chude ryby takie jak dorsz są również bogate w te cenne substancje. Już jedna porcja zawiera dostateczną ilość niezbędnych kwasów.
  • Rezultaty badań dowodzą, że dostarczanie tych substancji do organizmu dziecka podczas, gdy jest się w ciąży, wpływa na wzrost jego inteligencji oraz na rozwój zdolności lokomocyjnych i socjalnych w późniejszym okresie.
  • Ponadto, spożywanie ryb w tym okresie korzystnie wpływa na układ kostny dziecka, ponieważ ryby zawierają witaminę D sprzyjającą wchłanianiu się wapnia.
  • Jod jest również niezbędny do prawidłowego wzrostu i rozwoju dziecka, a ten występuje pod dostatkiem w rybach i owocach morza.

Norweskie Ministerstwo Zdrowia zaleca kobietom w ciąży spożywanie większej ilości ryb jako danie główne czy jako dodatek do kanapek.

Najczęściej zadawane pytania na temat ciąży :

  • W jaki sposób mogę spożywać ryby i owoce morza w tym okresie?
    Biorąc pod uwagę fakt, że ryby i owoce morza stanowią ważny składnik diety podczas ciąży,  warto jest zastanowić się  jak uatrakcyjnić ich przygotowanie i nie spożywać ich tylko na ciepło. Jest wiele sposobów na przygotowanie wyśmienitych kanapek z rybą.: np. makrela w sosie pomidorowym, śledź marynowany i śledź wędzony są również doskonałe na lunch lub jako przekąski. Na obiad zamiast mięsa lepiej jest sięgnąć po rybnego hamburgera lub sałatkę z łososia. Zaleca się kobietom w ciąży jedzenie przynajmniej dwa razy w tygodniu tłustych ryb takich jak łosoś, pstrąg, makrela lub śledź.
  • Jakie ryby i owoce morza mają najwięcej walorów zdrowotnych?
    W zależności od rodzaju i gatunku, ryby i owoce morza zawierają różne i w różnych ilościach substancje odżywcze. Tłuste ryby takie jak łosoś, śledź, makrela są cennym źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3 pochodzenia morskiego i witaminy D. Ryby chude, takie jak dorsz zawierają dużo jodu, ale już jedna porcja tej ryby dostarczy Wam odpowiednią ilość kwasów tłuszczowych. Najlepiej jest łączyć jedzenie ryb chudych i tłustych.
  • Czy mogę jeść sushi?
    Na prośbę norweskiego organu do ds. bezpieczeństwa żywności Norweski Komitet Naukowy poświęcił tej kwestii szczególną uwagę i z pełną stanowczością oświadczył, że jedzenie sushi w okresie ciąży jest całkowicie bezpieczne. Większość sushi przygotowuje się z łososia, który jest rybą bogatą w kwasy tłuszczowe Omega-3 pochodzenia morskiego. Kiedy samodzielnie przygotowujemy sushi dobrze jest  zamrozić rybę przed przygotowaniem w celu wyeliminowania szkodliwych substancji.
  • Czy mogę jeść łososia?
    Oczywiście, możecie bez obaw jeść łososia w czasie ciąży. Norwescy specjaliści zalecają spożywanie jak najświeższego łososia wędzonego to znaczy przed datą upłynięcia przydatności do spożycia. Pamiętajcie, że każdy plasterek łososia wędzonego to więcej witaminy D i kwasów tłuszczowych Omega-3 dla płodu.
  • Czy mogę spożywać ryby marynowane?
    Nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby unikać marynowanych ryb w tym okresie.

Jeżeli pragniecie uzyskać więcej informacji na ten temat, polecamy odwiedzić stronę www.matportalen.no

Źródła: Richardson et Montgomery: “Badanie Oxford-Durham: Wstępny esej kliniczny na temat diety i wpływu kwasów tłuszczowych na rozwój dzieci z problemami koordynacji.”. Hibbeln: “Spożycie ryb i owoców morza, zawartość  DHA w mleku matki, a stopień występowania depresji pourodzeniowej: międzynarodowa analiza ekologiczna”. Åberg i inni: “ Wpływ spożycia ryb w Szwecji na zdolności poznawcze wśród chłopców”. Hibbeln i inni: “Spożycie ryb przez matkę w okresie ciąży i jego wpływ na rozwój umysłowy w dzieciństwie (badanie ALSPAC): badanie na podstawie obserwacji grupy. Krajowa Rada ds. Żywienia w Norwegii raport na temat żywienia: ”Wytyczne ds. żywienia w promocji zdrowia publicznego i prewencji chorób przewlekłych w Norwegii: Metodologia i podstawy wiedzy naukowej”, rozdział 25: ”Dieta i prewencja w chorobach neurodegeneracyjnych ich wpływ na zdrowie umysłowe”.