Przejdź do treści głównej

Ryby i owoce morza i ich wpływ na zachowanie doskonałego zdrowia

Seafood and health (smiling man)
Fotograf: Ingvar Eriksson

Spożywając ryby i owoce morza będziecie mieli mocne serce, żywą inteligencję i układ kostny ze stali.

Poniżej omówimy kilka innych korzyści, o których warto pamiętać, przygotowując Wasze ulubione dania z ryb.  

  • Prawdopodobnie witamina D zawarta w tłustych rybach działa prewencyjne w przypadku cukrzycy typu 2, stwardnienia rozsianego, chorób zwanych autoimmunologicznymi, objawiające się tym, że nasz naturalny system obronny atakuje komórki macierzyste, zamiast je chronić. Obecnie cały czas prowadzi się badania na poparcie tych wniosków.
  • Ponadto, witamina D wpływa prewencyjnie w przypadku niektórych typów raka m.in. raka piersi, jajników, kręgosłupa i raka odbytu. Naukowcy cały czas pracują na potwierdzenie tych badań.  
  • Natomiast witamina A gwarantuje zachowanie dobrego wzroku i doskonale wpływa na prawidłowe funkcjonowanie systemu odpornościowego. Ma ona również pozytywny wpływ na rozwój płodu i zdolność do reprodukcji.
  • Witamina B12 z kolei umożliwia tworzenie się w naszym organizmie nowych komórek. Zważywszy na to, że ciało magazynuje dużą ilość czerwonych krwinek, niedobory tej witaminy mogą prowadzić do anemii.
  • Jod pomaga w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu.
  • Selen odgrywa również ważną rolę w naszym systemie obronnym, ponieważ przyspiesza likwidację  procesów chemicznych zachodzących w organizmie. Prawdopodobnie również chroni go przed substancjami zawartymi w zanieczyszczonym środowisku, takimi np. jak metale ciężkie.  

Źródła: Cavalier i inni: “Witamina D i cukrzyca typu 2: Na jakim etapie jesteśmy?”. Cantorna: “Witamina D i stwardnienie plackowate: Aktualizacja”. Lappe i inni: “Wpływ witaminy D i wapnia na ryzyko występowania raka: ”Wyniki wstępnego eseju.”. Raport Krajowej Rady ds. Żywienia w Norwegii: ”Wytyczne na temat  prawidłowego żywienia w promocji zdrowia publicznego i prewencji chorób przewlekłych w Norwegii: Metodologia i podstawy naukowe”, rozdział 30: ” Wpływ prawidłowych nawyków żywieniowych na zdrowie.”.